در حال بارگذاری ...
...

با اعلام مهدی رحیمی دبیر جشنواره

فراخوان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی منتشر شد

با اعلام مهدی رحیمی دبیر جشنواره

فراخوان هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی منتشر شد

فراخوان جشنواره هجدهم خراسان جنوبی با هدف گسترش هنر نمایش و نگاهی به تولیدات یک ساله تئاتر استان و ایجاد فضای رقابتی سالم با همکاری انجمن نمایش استان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان جنوبی؛ مهدی رحیمی خراشاد دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی با اعلام انتشار فراخوان این دوره از جشنواره اعلام کرد جشنواره هجدهم با هدف گسترش هنر نمایش و نگاهی به تولیدات یک ساله تئاتر استان و ایجاد فضای رقابتی سالم با همکاری انجمن هنرهای نمایشی، موسسه فرهنگی هنری افق هزاره و موسسه عصر نو نمایش برگزار خواهد شد.

مهدی رحیمی دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی؛ در این خصوص گفت: فراخوان جشنواره هجدهم با هدف گسترش هنر نمایش و نگاهی به تولیدات یک ساله تئاتر استان و ایجاد فضای رقابتی سالم با همکاری انجمن نمایش استان منتشر شد.

رحیمی در ادامه افزود: این فراخوان‌ به صورت گسترده و برای کلیه‌ی شهرستان‌های استان و گروه‌های ثبتی و فعالین هنر نمایشی و‌ گروه‌های آزاد تئاتر در استان نیز ارسال شده است.

در متن فراخوان چنین آمده است:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با همکاری موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان به منظور رشد و گسترش هنر نمایش با تاکید و تمرکز بر تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی و با نگاه به چشم‌انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان، جهت خلق آثار فاخر و ارزشی، هجدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی را به میزبانی شهرستان بیرجند در سال 1403 برگزار می‌نماید.

شرایط عمومی:

موضوع نمایش‌های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن می‌باشد، اما ستاد جشنواره بر خود لازم می‌داند محورهای زیر را مورد تاکید قرار دهد.

* افزایش جمعیت،جوانی جمعیت، تقبیح سقط جنین، ارتقای نهاد خانواده

*خدمات خاص دولت انقلابی و خدمات پیشرفت نظام

 * نقش مقاومت در مقابله با استکبار بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی، مسئله غزه

* افشای فتنه 1401

*امید اجتماعی، همگرایی و هویت ملی

*مفاخر ومشاهیر بومی، منطقه‌ای استان

* ارزشهای انسانی اسلامی، آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس

* توجه به شعار سال، مورد تأکید است.

بخش‌های رقابتی جشنواره:

1-تئاتر صحنه‌ای

2-تئاتر خیابانی

• جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود و برگزیدگان آن به دبیرخانه چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

• جشنواره تئاتر استــانی صــرفاً مختص به آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان خراسان جنوبی که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد، خواهد بود. لذا گروه‌هایی که حد فاصل زمانی پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی ( از آذرماه1402تا مهر ماه1403) آثارخود را تولید و حداقل تعداد 5 نوبت اجرای عمومی دربخش تئاتر صحنه‌ای و 8 نوبت در بخش تئاتر خیابانی داشته‌اند، می‌توانند متقاضی حضوردرجشنواره تئاتراستان باشند.

• تنها ملاک تأیید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر؛ درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر و Prtf.theater.ir با ثبت تاریخ اجرای ‌عمومی اثر است. در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در پرتال‌های استانی ثبت گردد.

• همکاری گروه‌ها با مسئول سامانه‌ی ایران تئاتر در استان خراسان جنوبی الزامی بوده و بایستی قبل از درج خبر اجرای عمومی مستندات گروه مورد نظر از جمله مجوز شورای نظارت ارائه نماید.

• تمامی گروه‌های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره( فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل نمایند. ( دبیر خانه از پذیرش فیزیکی درخواست‌ها معذور خواهد بود ) فرم شماره1، ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می‌بایست از طریق مکاتبه اداره کل استان با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.

• نمایش‌های حاضر در جشنواره باید از متون نویسندگان ایرانی (درهردوبخش صحنه‌ای و خیابانی) استفاده کرده باشند. اولویت پذیرش با آثاریست که به مسایل و موضوعات منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شگردهای روز تئاتر جهان تولید شده باشد. استفاده از گونه‌های مختلف نمایش در هردوبخش صحنه‌ای وخیابانی اعم از آیینی- سنتی، فیزیکال، شورایی، میدانی، محیطی بینا رشته‌ای بلامانع است.

• متون اقتباسی(آداپته شده ایرانی) در هردوبخش نمایش نامه تئاتر صحنه‌ای و ایده‌های بخش خیابانی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور یابند.

• ارایه مجوز نویسنده (برای بخش نمایش نامه صحنه‌ای و ایده‌پرداز برای بخش خیابانی) یا ناشر یا مترجم برای اجرای عموم و شرکت در جشنواره از سوی گروه به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

• هرکارگردان مختار است که در هر بخش با یک اثر نمایشی و با انتخاب یکی ازشیوه‌های موجود متقاضی حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجرباشد.

 الف) از طریق جشنواره استانی، حضور در فرایند انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره‌های استانی و انتخاب برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

 ب) تقاضای مستقیم برای حضور در یکی از بخش‌های مختلف صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به فراخوان چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (که متعاقبا از سوی دبیرخانه فجر اعلام خواهد شد)

• جشنواره تئاتر فجر دراستان صرفا میزبان یک اثر از هر کارگردان در هر بخش خواهد بود.(هرکارگردان می‌تواند یک اثر دربخش صحنه و همزمان یک اثر در بخش خیابانی داشته باشد)

• نمایش‌های ارایه شده نباید قبلا توسط همان گروه در هیچ کدام از جشنواره‌های استانی پیشین شرکت کرده باشند.

• چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار و یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با فراخوان منتشر شده وضوابط جشنواره اثبات گردد،گروه نمایشی ازحضور و ادامه در جشنواره حذف و تمامی مسئولیت‌ها به عهده متقاضی خواهد بود.

- به گروه‌های راه یافته به جشنواره،در بخش صحنه‌ای بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار و به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره تا سقف 000/000/80 ریال (80 میلیون ریال) به عنوان کمک هزینه و در بخش تئاتر خیابانی تا سقف 000/000/40 (40 میلیون ریال) پرداخت خواهد شد.

- حضور گروه‌های تئاتر معلولین در بخش رقابتی آزاد و باتوجه به اهمیت موضوع سایکودرام (نمایش درمانی) که ناظر به استفاده از ابزار بدن و حرکت برای اقشار مختلف از افراد عادی تا مبتلایان به اختلالات ذهنی حرکتی است از گروه‌های تئاتر معلولین تا سقف 000/000/100 ریال (100 میلیون ریال) حمایت خواهد شد.

- شرکت کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره، متعهد و ملتزم می‌شوند کلیه قوانین و سیاست‌های جشنواره را پذیرفته و در هیچ مرحله‌ای به ویژه داوری حق اعتراض و استنکاف از سیاست‌های اعلامی نداشته باشند.

شرایط و مراحل انتخاب آثار:

بازبینی و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره با نظر شورای سیاستگذاری فقط به صورت حضوری انجام خواهد شد.

مدارک لازم جهت شرکت در جشنواره:

1) تکمیل فرم تقاضا و ثبت نام در جشنواره(فرم شماره یک)

- کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم درخواست(فرم شماره1) دقت لازم برای درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس و آدرس ایمیل را به عمل آورند. این فرم ملاک برنامه‌ریزی‌های بعد و دعوت از گروه خواهد بود و هیچگونه تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

2) تائیدیه اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا ادارات شهرستان‌های استان

3 ) یک حلقه لوح فشرده حاوی فایل DVDمتن نمایشنامه وپنج قطعه عکس با کیفیت از اجرای نمایش،یک قطعه عکس و بیوگرافی کارگردان

4) مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و یا مترجم مبنی بر رضایت حضور اثر در جشنواره (این مجوز برای آثار اقتباسی نیز شامل می‌شود.)

تقویم برگزاری جشنواره:

آخرین مهلت ثبت نام و تقاضای حضور در جشنواره تا 15 مهرماه 1403

زمان بازبینی: 1 تا 5 آبان ماه

برگزاری جشنواره: هفته سوم آبان ماه 1403

نشانی دبیرخانه:

موسسه‌ی عصر نو نمایش- نشانی: خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان معلم، حدفاصل معلم 37 و خیابان 15 خرداد، پلاک9، واحد 3 تلفن تماس و ایتا جهت کسب اطلاعات بیشتر: 1000 560 0915

 

فایل pdf فراخوان جشنواره از ادامه همین خبر قابل دریافت است.