در حال بارگذاری ...

فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی منتشر شد

با همکاری موسسه انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و به میزبانی شهرستان قاینات، فراخوان هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان جنوبی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با همکاری موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قاین، به‌منظور رشد و گسترش هنر نمایش با تاکید و تمرکز بر تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی و با نگاه به چشم‌انداز تولیدات یک‌ساله هنرمندان تئاتر استان، جهت خلق آثار فاخر و ارزشی، هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی را به میزبانی شهرستان قاینات در سال 1402 برگزار خواهد کرد.

شرایط عمومی:

موضوع نمایش‌های حاضر در جشنواره آزاد بوده و ملاک انتخاب آثار کیفیت آن است، اما ستاد جشنواره بر خود لازم می‌داند محورهای زیر را مورد تأکید قرار دهد:

گسترش فرهنگ مفاهیم ارزشی (ایثار، شهادت، مقاومت و موضوعات مرتبط با مسائل دینی، قرآنی و نماز، عفاف و حجاب، امر به معرف و نهی از منکر، تبیین گام دوم انقلاب اسلامی).

ترویج سبک و الگوی زندگی ایرانی اسلامی (ارتقا نهاد خانواده، فرزند آوری، جوانی جمعیت).

بهره‌گیری از مفاهیم و جلوه‌های تاریخ، فرهنگ و ادبیات غنی ایران.

توجه به فرهنگ‌عامه و ارزش‌های بومی، تاریخی و ادبی استان.

موضوعات مرتبط با شعار سال 1402 (رشد تولید- مهار تورم)

بخش‌های رقابتی جشنواره:

1- تئاتر صحنه‌ای

2-تئاتر خیابانی

مقررات جشنواره:

جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود و برگزیدگان آن به دبیرخانه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

جشنواره تئاتر استانی صرفاً مختص به آثار نمایشی تولیدشده هنرمندان استان خراسان جنوبی که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده باشد، خواهد بود. لذا گروه‌هایی که حدفاصل زمانی آذرماه 1401 تا مهرماه 1402، آثار خود را تولید و حداقل تعداد 5 نوبت اجرای عمومی تئاتر صحنه‌ای و 8 نوبت اجرا در بخش تئاتر خیابانی  داشته‌اند، می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره تئاتر استان باشند.

تنها ملاک تائید اجرای عمومی آثار نمایشی، درج اطلاعات آثار در درگاه جامع سایت ایران تئاتر است. لذا از تمامی گروه‌های نمایشی درخواست می‌شود اطلاعات دقیق اجراهای خود را در این درگاه بارگذاری نمایند و طبیعی است استناد ستاد جشنواره نیز به خبر درج‌شده در این درگاه خواهد بود.

همکاری گروه‌ها با مسئول سامانه‌ ایران تئاتر در استان خراسان جنوبی الزامی است و بایستی قبل از درج خبر اجرای عمومی مستندات گروه موردنظر ازجمله مجوز شورای نظارت ارائه کند.

تمامی گروه­های نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره (فرم شماره 1) را در درگاه استانی تکمیل کنند. (دبیرخانه از پذیرش فیزیکی درخواست­ها معذور خواهد بود) فرم شماره 1، ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می‌بایست از طریق مکاتبه اداره‌کل استان با اداره‌کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد.

نمایش‌های حاضر در جشنواره باید از متون نویسندگان ایرانی (در هر دو بخش صحنه‌ای و خیابانی) استفاده کرده باشند. اولویت پذیرش با آثاری است که به مسائل و موضوعات منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شگردهای روز تئاتر جهان تولید شده باشد. استفاده از گونه‌های مختلف نمایش در هردو بخش صحنه‌ای و خیابانی اعم از آیینی- سنتی، فیزیکال، شورایی، میدانی، محیطی و بینا رشته‌ای بلامانع است.

متون اقتباسی (آداپته شده ایرانی) در هردو بخش نمایشنامه تئاتر صحنه‌ای و ایده‌های بخش خیابانی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر و نوع اقتباس می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور یابند.

ارائه مجوز نویسنده (برای بخش نمایشنامه صحنه‌ای و ایده‌پرداز برای بخش خیابانی) یا ناشر یا مترجم برای اجرای عموم و شرکت در جشنواره از سوی گروه به دبیرخانه جشنواره الزامی است.

جشنواره تئاتر فجر در استان صرفاً میزبان یک اثر از هر کارگردان در هر بخش خواهد بود. (هر کارگردان می‌تواند یک اثر در بخش صحنه و هم‌زمان یک اثر در بخش خیابانی داشته باشد)

نمایش‌های ارائه‌شده نباید قبلاً توسط همان گروه در هیچ‌کدام از جشنواره‌های استانی پیشین شرکت کرده باشند.

چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار و یا برگزاری جشنواره، مغایرتی با فراخوان منتشرشده و ضوابط جشنواره اثبات شود، گروه نمایشی از حضور و ادامه در جشنواره حذف و تمامی مسئولیت‌ها به عهده متقاضی خواهد بود.

به گروه‌های راه‌یافته به جشنواره، در بخش صحنه‌ای بر اساس حجم دکور، لباس، تعداد بازیگران و عوامل اصلی نمایش و کیفیت آثار و به تشخیص ستاد برگزاری جشنواره تا سقف 70 میلیون ریال به‌عنوان کمک‌هزینه و در بخش تئاتر خیابانی تا سقف 35 میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

دبیرخانه‌ جشنواره از کارگردانانی که برای اولین بار در جشنواره حضور پیدا می‌کنند، (افرادی که دارای سابقه‌ی اجرای عمومی هستند ولی سابقه‌ حضور در جشنواره تئاتر را در مقام کارگردان ندارند) به‌عنوان کارگردان‌های تئاتر اولی تا سقف 100 میلیون ریال حمایت خواهد کرد.

از حضور گروه‌های تئاتر معلولین در بخش رقابتی آزاد و با توجه به اهمیت موضوع سایکودرام (نمایش درمانی) که ناظر به استفاده از ابزار بدن و حرکت برای اقشار مختلف از افراد عادی تا مبتلایان به اختلالات ذهنی حرکتی است، استقبال خواهد شد. از گروه‌های تئاتر معلولین تا سقف 100 میلیون ریال حمایت خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در جشنواره با ارسال اثر خود و تکمیل فرم درخواست حضور در جشنواره، متعهد و ملزم  می‌شوند کلیه قوانین و سیاست‌های جشنواره را پذیرفته و در هیچ مرحله‌ای به‌ویژه داوری حق اعتراض و استنکاف از سیاست‌های اعلامی نداشته باشند.

شرایط و مراحل انتخاب آثار:

بازبینی و انتخاب آثار متقاضی شرکت در جشنواره با نظر شورای سیاست‌گذاری فقط به‌صورت حضوری انجام خواهد شد.

مدارک لازم جهت شرکت در جشنواره:

1- تکمیل فرم تقاضا و ثبت‌نام در جشنواره (فرم شماره یک) و ارسال آن به دبیرخانه یا تکمیل در سایت ایران تئاتر، پورتال خراسان جنوبی.

کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم درخواست (فرم شماره 1) دقت لازم برای درج دقیق مشخصات کامل گروه، شماره تماس و آدرس ایمیل را به عمل‌آورند. این فرم، ملاک برنامه‌ریزی‌های بعد و دعوت از گروه خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری در نام نمایش یا بازیگران و عوامل امکان‌پذیر نخواهد بود.

2) داشتن تائیدیه اجرای عمومی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یا ادارات شهرستان‌های استان و ارسال آن به دبیرخانه یا بارگذاری در سایت ایران تئاتر، پورتال خراسان جنوبی.

3) ارسال یک حلقه لوح فشرده حاوی متن نمایشنامه و پنج قطعه عکس باکیفیت از اجرای نمایش، یک قطعه عکس و بیوگرافی کارگردان به نشانی دبیرخانه یا بارگذاری آن در سایت ایران تئاتر، پورتال خراسان جنوبی.

4) ارسال مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و یا مترجم مبنی بر رضایت حضور اثر در جشنواره به نشانی دبیرخانه و یا بارگذاری آن در سایت ایران تئاتر، پورتال خراسان جنوبی (این مجوز برای آثار اقتباسی نیز شامل می‌شود.)

تقویم برگزاری جشنواره:

آخرین‌مهلت ثبت‌نام و تقاضای حضور در جشنواره تا 15 مهرماه 1402

زمان بازبینی: 1 تا 5 آبان ماه

برگزاری جشنواره: هفته سوم آبان ماه 1402

نشانی دبیرخانه: استان خراسان جنوبی، قاین، میدان امام، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات، دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی. شماره تماس: 32526440

 




مطالب مرتبط

پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت
پس از سه روز رقابت

هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی برگزیدگان خود را شناخت

با پایان رقابت و اجرای 8 نمایش در بخش صحنه‌ای و 4 نمایش در بخش خیابانی طی مراسمی آثار و هنرمندان برتر هفدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی معرفی شدند و نمایش «فخرالزمان» به کارگردانی مهدی مسروری و نمایش «دودوتاچهارتا» به کارگردانی محمد نخعی در بخش صحنه‌ای به جشنواره منطقه‌ای ...

|

آخرین اجرای صحنه‌ای از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «فخرالزمان» در تماشاخانه آفتاب روی صحنه رفت
آخرین اجرای صحنه‌ای از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «فخرالزمان» در تماشاخانه آفتاب روی صحنه رفت

در آخرین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی، نمایش «فخرالزمان» آخرین نمایش صحنه‌ای حاضر در این دوره از جشنواره به نویسندگی ابراهیم عادل نیا و کارگردانی مهدی مسروری از شهرستان بیرجند به‌عنوان هشتمین اجرای نمایش صحنه‌ای حاضر در جشنواره به روی صحنه رفت.

|

در آخرین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «سوپ لنگ مرغ» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به روی صحنه رفت
در آخرین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «سوپ لنگ مرغ» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به روی صحنه رفت

با شروع سومین و آخرین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی نمایش «سوپ لنگ مرغ» به کارگردانی سید کاظم حجتی از شهرستان فردوس به‌عنوان هفتمین اجرای نمایش صحنه‌ای حاضر در جشنواره به روی صحنه رفت.

|

اجرای پایانی دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

«عمه عفت» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به صحنه رفت
اجرای پایانی دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

«عمه عفت» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به صحنه رفت

در پایان دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی نمایش «عمه عفت» به کارگردانی مجید ابراهیمی از شهرستان فردوس به‌عنوان ششمین اجرای نمایش صحنه‌ای حاضر در جشنواره به روی صحنه رفت.

|

با شروع اجراها در دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

«یک کوزه آب» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به صحنه رفت
با شروع اجراها در دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

«یک کوزه آب» در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد به صحنه رفت

با شروع رقابت‌ها و آغاز اجراها در دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی نمایش «یک کوزه آب» به کارگردانی مهدی سالمی از شهرستان سرایان به‌عنوان چهارمین اجرای نمایش صحنه‌ای حاضر در جشنواره به روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران