در حال بارگذاری ...
علی عرب نژاد مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی:

جشنواره تئاتر معلولین یک فرصت اجتماعی – فرهنگی بزرگ است

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی از برگزاری چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کویر در بیرجند خبر داد.

علی عرب نژاد در این خصوص، توضیح داد بهزیستی استان در راستای فعالیت‌های خود در زمینه ارائه خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی به معلولین و تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه، بر آن شد تا با توجه به نقش موثر و ارزشمند هنر نمایش در ایجاد ارتباطی هماهنگ،  تاثیرگذار، متقابل و پویا در جهت توانمندسازی افراد معلول و گسترش همکاری های مشترک و خلاق؛ چهارمین جشنواره  منطقه ای تئاتر معلولان کویر را با شرکت نمایشهای برگزیده از استانهای یزد، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برگزار نماید .
ایشان در خصوص محورهای جشنواره بیان نمودند برابرسازی فرصت ها در تمامی عرصه های اجتماعی، آموزشی فرهنگی، هنری، ارتقاء سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت، رشد دیدگاه همدلی و ارزش های مثبت فرهنگی، تقویت حس مسئولیت پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق معلولین و منزلت آنان، تلفیق اجتماعی فرد معلول و کمک به مشارکت وی در جامعه، توانمند سازی افراد دارای معلولیت و تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولین علاقهمند به هنر نمایش از محورهای مورد تاکید جشنواره است .
مدیر کل بهزیستی برگزاری جشنواره تئاتر معلولین را یک فرصت اجتماعی – فرهنگی بیان نمود و اظهار داشت هم اینک 20640 معلول در استان در چهار گروه ذهنی، جسمی حرکتی، شنوایی و بینایی با شدتهای خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارند که این امر موجب شده توجه به این افراد در جامعه به عنوان یکی از الزامات مورد تاکید قرار بگیرد؛  به شکلی که اکنون مسائل فرهنگی نیز به عنوان یکی از مطالبات توانخواهان در سبد حمایتی آنها قرار دارد.  حمایتهای تخصصی به تنهایی نمی تواند از آلام و نیازهای این افراد بکاهد. حمایت هایی از قبیل ارائه ابزار و وسایل ویژه معلولان به صورت رایگان، تنها نیازهای توانخواهان استان نیست؛ بلکه ایجاد بستر مناسب برای مشارکت در امور فرهنگی و انجام فعالیت های هنری است که می تواند نیازهای عاطفی این افراد را بر طرف و آلامشان را مرحم باشد و انگیزه و امید به زندگی را در آنان ارتقاء دهد.
وی ایجاد شادی و نشاط، تحرک و اعتماد به نفس در میان توانخواهان، مناسب سازی جامعه برای فعالیت بهتر و راحت تر معلولین  به عنوان یک ضرورت اجتماعی – فرهنگی را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره دانست و اظهار امیدواری نمود با دقت و همت بتوانیم به آن دست یابیم.
وی توجه به مهندسی سالن های نمایش و سایر اماکن عمومی در اجتماعات را از الزامات و حداقل هایی دانست که می بایست به آن توجه شود تا معلولان به راحتی بتوانند از این امکانات بهره ببرند . وی اظهار داشت کمبود سرانه فضاهای فرهنگی و هنری  ویژه توانخواهان مطابق با استاندارد های بین المللی، از مسائل مهمی است که لازم است مورد توجه قرار بگیرد.  
علی عرب نژاد بیان داشت چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کویر با حضور17 اثر نمایشی از استانهای یزد، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی به مدت 5 روز از تاریخ 13 لغایت 17 آذر ماه، در ایام بزرگداشت روز جهانی معلولان برگزار خواهد شد انتظار می رود با استقبال عمومی تماشاگران مواجه شده تا علاوه بر ایجاد انگیزه در این هنرمندان توانمند، موجب تحقق این شعار در جامعه شود که معلولیت محدودیت نیست و در شرایط برابر یک معلول هم می تواند توانمندی های شگرفی از خود نشان دهد.
وی با تبریک مناسبت روز جهانی معلولین به تمامی معلولان به خصوص هنرمندان توانمند شرکت کننده در جشنواره برای این عزیزان آرزوی موفقیت نمود.




نظرات کاربران