در حال بارگذاری ...
...

در گفت و گو با علیرضا محمدی مطرح شد:

حیف است که به هنر تعزیه بها داده نشود

علیرضا محمدی مدیر اجرایی گروه تعزیه خوانی هیات عاشقان اهل بیت (ع) بیرجند گفت: هنر تعزیه گویی از هنرهای نمایشی دور افتاده و بهاء کافی به آن داده نمی‌شود و اگر قدر آن را دانسته شود، تمام مردم سرزمین‌مان ایران به آن افتخار می‌کنند.

به گزارش سید محمد حسین خراشادی زاده خبرنگار ایران تئاتر از خراسان جنوبی؛ علیرضا محمدی از فعالان و پیشکسوتان هنر تعزیه و مدیر اجرایی گروه تعزیه خوانی هیات عاشقان اهل بیت (ع) بیرجند در گفت و گویی که به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان با خبرنگار ایران تئاتر در خراسان جنوبی داشت گفت: از کم لطفی‌های معمول به هنر تئاتر و نمایش که بگذریم، هنر تعزیه گویی از هنرهای نمایشی و حوزه مربوط به آن هم دور افتاده و توجه کافی به آن نمی‌شود و اگر قدر آن را دانسته شود، تمام مردم سرزمین‌مان ایران به آن افتخار می‌کنند.

محمدی ادامه داد: حمایت‌هایی که باید از ارگان‌های مربوطه از این هنر والا و مقدس داشته باشند و ندارند و اگر حمایت‌های مردمی، خیرین و هنرمندان این حوزه نبود، چه بسا شرایط اجرا و برپایی مجالس تعزیه سخت و نا ممکن می‌شد. با این اوصاف باز هم چراغ تعزیه در ایام محرم و اربعین روشن و پر فروغ است و خیل عظیم علاقه مندان هر سال بیشتر و بیشتر است.

مدیر اجرایی گروه تعزیه خوانی هیات عاشقان اهل بیت (ع) بیرجند در حوزه رشد و آموزش هنرمندان این حوزه نیز بیان داشت: امروز کمتر کسی می‌داند تعزیه به واقع چیست؟ علاقه مندان زیادی هر سال به حوزه اجرا روی می‌آورند که به عشق به ابا عبد الله الحسین (ع) است، ولی اگر بخواهیم نگاه فنی و دقیقی داشته باشیم، جای آموزش و سیر درست و نقش‌های مهمی چون معین البکاء و ناظم البکاء و از این دست را در اجراها خالی می‌بینیم. ما باید هر کاری که بتوانیم برای این جوانان بکنیم و هر چه که بلد باشیم به آن‌ها بیاموزیم.

علیرضا محمدی در بیان اجراهای تعزیه دهه اول محرم این گروه نیز گفت: گروه تعزیه خوانی هیات عاشقان اهل بیت (ع) بیرجند پس از سه ماه تمرین مداوم قبل از دهه‌ی اول محرم امسال ۱۴۰۳ در حسینیه هیات عاشقان اهل بیت(ع) واقع درخیابان۱۷شهریور۲۹-شهرستان بیرجند به اجرای مجالس تعزیه حضرت مسلم (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و تعزیه امام حسین (ع) پرداخت. این مجالس دردهه‌ی اول محرم۱۴۰۳ به مدت پنج شب از اول محرم هرشب ساعت۲۰ درحسینییه‌ی امام رضا (ع) (مدرسه شوکتیه‌ی بیرجند) برگزار گردید. این گروه روز ششم محرم اجرایی در شهر قهستان با عنوان مجلس «کاروان کربلا» داشت و در روز عاشورا به اجرای مجلس حضرت علی اکبر (ع)، حضرت ابوالفضل (ع) و ابا عبدالله الحسین (ع) درقتلگاه بیرجند پرداخت.

محمدی در پایان با اشاره به نقش مهم هر یک از عوامل و گروه اجرایی منسجم و با وظایفی تفکیک شده و مشخص در اجرایی موفق، عوامل و بازیگران اجرایی مراسم و مجالس این گروه را به شرح زیر معرفی کرد:

بازیگران: علیرضا محمدی، محمدعلی اقبالی، سیدهادی حسینی، سیدحسین حسینی، محمد آبی، صحراگرد، مهدی حمزه‌ای، محمدمهدی محمدی، اسماعیل راست بود، حجت دلاورنیا، مهدی زواره‌ای، بنیامین میزایی، دانیال میرزایی، صادق شهابادی

معین البکا: هیات عاشقان اهل بیت(ع) بیرجند/ مدیراجرایی گروه: علیرضا محمدی/ سرپرست گروه: صادق شهابادی/ ناظم البکا: محمدعلی اقبالی/ موسیقی تعزیه: احسان افتاده به عنوان نوازنده ترمپت و قدسی به عنوان نوازنده طبل ریز/ جامه‌دار: علیرضامحمدی، صادق شهابادی/ تدارکات: علیرضامحمدی، حسین حدیدی، رضا زحمتکش، صادق شهابادی