نگاهی به نمایش «کلهخران»
یک کمدی خوب و مردمپسند همراه با صمیمیت و خوشسلیقگی در ارائه
یک کمدی خوب و مردمپسند همراه با صمیمیت و خوشسلیقگی در ارائه 2
یک کمدی خوب و مردمپسند همراه با صمیمیت و خوشسلیقگی در ارائه 3
یک کمدی خوب و مردمپسند همراه با صمیمیت و خوشسلیقگی در ارائه 4
خراسان جنوبی؛ محمدعلی بیدختی_ نمایش «کلهخران» به نویسندگی مشترک امیرحسین شرکت و سید محمدحسین خراشادی زاده و به کارگردانی مشترک سید فرید فرساد و امید شرکت پس از ۳ ماه تمرین فشرده و ۱۹ شب اجرای موفق به پایان اجراهای خود رسید. محمدعلی بیدختی دکتری پژوهش هنر و استاد دانشگاه بیرجند، در یادداشتی بر نمایش «کلهخران» بابیان نقاط قوت و برآیند مثبت دریافتی از تماشاگران، به بررسی نقاط ضعف این نمایش نیز پرداخت.
به گزارش ایران تئاتر از خراسان جنوبی؛ محمدعلی بیدختی دکتری پژوهش هنر و استاد دانشگاه بیرجند که سالیان متمادی در بخش انتخاب و شورای ارزشیابی نمایش در شهرستان بیرجند و استان فعال بوده، در نقدی بر نمایش «کلهخران» بابیان نقاط قوت و برآیند مثبت دریافتی از تماشاگران، به بررسی نقاط ضعف این نمایش نیز پرداخت. دکتر محمدعلی بیدختی در یادداشتی بر این نمایش اینگونه مطرح کرد:
نمایش «کلهخران» بهعنوان یک کمدی خوب و مردمپسند، بسیار موفق و بهروز و در اکثر لحظات جذاب و درمجموع لذتبخش بود. ترکیبی از طنز تلخ و مضحک و فضای فانتزی و کابوس وار و بازی با ژانر پلیسی و جنایی (بهویژه به یاد فیلم «چاقوکشی» ریان جانسون میافتادم). طراحی کلی نمایش خوب بود و یک خط داستانی مشخص داشت همراه با دیالوگهای پرانرژی که خوب ردوبدل میشد. ریتم اجرا خیلی خوب بود و خستهکننده نمیشد. شوخی نویسی و ارتباط شبکهای شوخیها به هم خوب بود و دقیق و موفق هم اجرا میشد و کار میکرد و مخاطب را همراه میکرد.
مسائل روز مرتبط در نمایش انعکاس داشت؛ از اشاره به مسائل و معضلات اجتماعی مثل فقر، اعتیاد و طبقه کارگری گرفته تا موبایل، یوگا، پزشکی قانونی و ... که شاید اگر در زیر سطح طنز و شوخی عمق معنایی بیشتری هم تعبیه میشد، ارزشمندتر هم میشد. هرچند الآن هم گاهی شوخی با جملات فلسفی و یا کلیت فضای دستگیری و محاکمه و اشاره کوچکی به لواسان و... سعی داشت خود را به این مهم نزدیک کند.
ریتم تند اجرا اگر تنوع میداشت و گاهی آرام میشد، شاید بهتر بود؛ بهویژه در بزنگاهها و بیان جملات کلیدی روایت نمایش که احساس میشد برای پارهای از تماشاگران ابهاماتی به این دلیل ایجاد میشد. همچنین به نظرم گاهی بعضی شوخیهای خاص، اضافه بر مقدار موردنیاز بود و خیلی هم زود این شوخیها شروع شد یعنی از نخستین جملات نمایش و بههرحال خیلی نباید به تماشاگر باج داد.
درمجموع صمیمیت و سرگرمکنندگی و خوشسلیقگی و اجرای خوب این نمایش سبب شد که بعد از مدتها یک نمایش جذاب سرگرمکننده و قابلقبول با سبک و سیاقی فانتزی و نو و همگام باسلیقه روز تماشاگران اجرا و موردتوجه قرار گیرد. در پایان برای این گروه نمایشی آرزوی موفقیت و قدمهایی روبهجلو در عرصه تئاتر و اجرای عموم دارم.