در حال بارگذاری ...
از سوی دبیر جشنواره ارائه شد

گزارش برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی

محسن حسین زاده دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی با پایان یافتن این دوره از جشنواره تئاتر استانی، گزارش برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی را ارائه نمود.

به گزارش ایران تئاتر از خراسان جنوبی؛ محسن حسین زاده رییس انجمن هنرهای نمایشی استان و دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی با پایان یافتن این دوره از جشنواره تئاتر استانی، گزارش برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی را به شرح زیر ارائه کرد:

1 تشکیل شورای سیاست گزاری جشنواره

بادریافت شیوه نامه جدید برگزاری جشنواره های تئاتر استانی، این شورا با حضور اعضای شورای سیاست گزاری جشنواره در خردادماه 1399 تشکیل شد و ابلاغ اعضا توسط مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صادر شد. این شورا متشکل بود از:

الف: جناب آقای ناصر نبی زاده (مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی)

ب: جناب آقای سید علی زمزم (معاونت محترم امور هنری و سینمایی اداره کل)

ج: جناب آقای احسان محمدیان (کارشناس تئاتر اداره کل)

د: جناب آقای علی شریفی (از پیشکسوتان تئاتر استان، شهرستان بیرجند)

ه: جناب آقای حسین ابراهیمی (از پیشکسوتان تئاتر استان، شهرستان فردوس)

و: جناب آقای مهدی رحیمی (عضو هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان)

ز: محسن حسین زاده ( مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان جنوبی)

2 تعیین دبیر جشنواره

در اولین جلسه برگزار شده توسط شورای سیاست گزاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیر جشنواره از سوی شورا انتخاب شد. در این جلسه محسن حسین زاده مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شد. و مقرر شد که فراخوان جشنواره تدوین و سپس منتشر شود.

3 تدوین فراخوان جشنواره:

در دومین جلسه شورای سیاست گزاری جشنواره، فراخوان تدوین شده ارایه و تصویب شد. این فراخوان با توجه به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز نوشته شده بود تا بتواند در شرایط مختلف شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره را تضمین کند؛ تدوین شده بود. هر چند با نزدیک شدن به جشنوراه در جلسه شورای سیاست گزاری تصمیم بر این شد تا جشنواره در وضعیت قرمز و غیر حضوری برگزار گردد تا پروتکل های بهداشتی هر چه بیشتر رعایت شود.

4 اعلام آمادگی گروه های نمایشی برای حضور در جشنواره:

با انتشار فراخوان نه گروه نمایشی با تکمیل فرم شماره یک حضور خود را در جشنواره اعلام نمودند. این گروه ها عبارتند از:

الف : قلاده ای برای یک سگ مرده / شهرستان: بیرجند / نویسنده: محمد چرم شیر / کارگردان: کارگروهی

ب: اَرمائیل (شفق) / شهرستان: بیرجند / نویسنده: علی حمیدیان فر / کارگردان: میثم صدرا و مهدی سبزاری

ج: کاوه / شهرستان: بیرجند / نویسنده: ایمان گلرو / کارگردان:  ایمان گلرو

د: تپه لاله / شهرستان: بیرجند / نویسنده: ایمان گلرو / کارگردان: سمیه مودی

هـ: زال سپید مو / شهرستان: بیرجند / نویسنده: حسین عباس زاده / کارگردان: حسین عباس زاده

و: داستان نیم شب / شهرستان: فردوس / نویسنده: محمد میر باقری / کارگردان: امیر حسین داورپناه

ز: کمدی ارتفاعات / شهرستان: فردوس / نویسنده: امید طاهری / کارگردان: کارگروهی

ح: هچل / شهرستان: قاین / نویسنده: محسن رهنما / کارگردان: معین قوی

ط: همسایه آقا / شهرستان: طبس / نویسنده: حسین کیانی / کارگردان: رضا کاظم زاده

5 تعویق تاریخ برگزاری جشنواره:

با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هفته پایانی مهرماه و هفته های آغاز آبانماه و تعطیلی سالن های تمرین بر اساس مصوبه ستاد کرونای استان و تماس و هماهنگی با ستاد برگزاری جشنواره فجر و موافق با تغییر آخرین تاریخ معرفی آثار برگزیده جشنواره استانی به هفته ابتدای دیماه شورای سیاستگزاری با به تعویق افتادن جشنواره برای آماده سازی نمایش های در حال تمرین موافق کرد و تاریخ برگزاری یکماه به تعویق افتاد.

6 – مرحله انتخاب آثار متقاضی شرکت در چهاردهمین جشنواره تئاتر استان:

مرحله بازبینی آثار رسیده به جشنواره در روزهای 20 و 21 آذرماه 1399 در سالن آمفی تئاتر گلبانگ صورت گرفت و نه اثر متقاضی شرکت توسط هیات انتخاب مورد بررسی قرار گرفت و در پایان شش اثر برای حضور در مرحله نهایی جشنواره شامل نمایش های: اَرمائیل(شفق)/ هچل/ همسایه ی آقا/ زال سپید موی/ تپه لاله/ کمدی ارتفاعات انتخاب شدند. هیات انتخاب آثار چهاردهمین جشنواره استان عبارت بودند از:

الف: آقای احمد عابدی

ب: آقای مسعود رونقی

ج: آقای رضا عبدالهی

د: آقای سید محمد حسین خراشادی زاده

ه: آقای حمید رضا سالمی

7- برگزاری جشنواره:

جشنواره به صورت مجازی در بستر آپارت، صفحه بیرجند تئاتر و صفحه اینستاگرام، بیرجند تئاتر برگزار شد. و با بیش از 2000 بازدید از فیلم نمایش ها روبرو شد.

8 داوری جشنواره و آرا

داوری جشنواره توسط آقایان  بهرام ابراهیمی، امیر دژاکام و اتابک نادری صورت گرفت و آرا هیات داوران به شرح زیر بود:

از بین 6 گروه نمایشی راه یافته به مرحله مسابقه ی چهاردهمین جشنواره استانی تئاتر خراسان جنوبی، براساس رای هیات داوران متشکل از آقایان امیر دژاکام، اتابک نادری و بهرام ابراهیمی برگزیدگان بخش های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

موسیقی و پوستر و بروشور: هیات داوران در این بخش هیچ انتخابی ندارد.

طراحی گریم: هیات داوران لوح تقدیر و هدیه نقدی به ارزش یک میلیون تومان را در این بخش به خانم شهلا قربانی برای نمایش «همسایه آقا» اهدا می نماید.

طراحی لباس:هیات داوران لوح تقدیر و هدیه نقدی به ارزش یک میلیون تومان را در این بخش به خانم ها زینب چمنی و نازنین دستگردی برای نمایش «زال سپید موی» اهدا می نماید.

طراحی صحنه:هیات داوران لوح تقدیر و هدیه نقدی به ارزش یک میلیون تومان را در این بخش به آقای مجید قایم پناه برای نمایش «هچل» اهدا می نماید و هیات داوران جایزه اصلی این بخش را شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه نقدی به ارزش یک میلیون و 500 هزار تومان را به آقای میثم صدرا برای نمایش «اَرمائیل» اهدا می نماید.

بازیگری زن: هیات داوران با بررسی آثار نمایشی این دوره از جشنواره بازیگران آثار زیر را بدون اولویت شایسته تقدیر دانسته ولوح تقدیر جشنواره و هدیه نقدی به ارزش 750 هزار تومان را به هریک از بازیگران اهدا می نماید:

خانم سمیه مودی برای بازی در نمایش «تپه لاله»

خانم مینا آجری برای بازی در نمایش «همسایه آقا»

خانم اسما ابوترابی برای بازی در نمایش «هچل»

خانم آوا شهنازی نیا برای بازی در نمایش «اَرمائیل»

هیات داوران در این بخش هیچ برگزیده ای ندارد.

بازیگری مرد: هیات داوران با بررسی آثار نمایشی این دوره از جشنواره بازیگران آثار زیر را بدون اولویت شایسته تقدیر می داند ولوح تقدیر جشنواره و هدیه نقدی به ارزش 750 هزار تومان را به هریک از بازیگران اهدا می نماید:

شهاب قوی برای بازی در نمایش «هچل»

مرتضی عابدیان برای بازی در نمایش «همسایه آقا»

محمدصادق خطیبی برای بازی در نمایش «همسایه آقا»

تقدیر از روحیه گروهی بازیگران برای یک تجربه مشترک و گروهی برای بازیگران مرد نمایش «کمدی ارتفاعات»

هیات داوران در این بخش به عنوان بازیگر برگزیده؛ تندیس جشنواره، لوح تقدر و هدیه نقدی به ارزش 2 میلیون تومان را به آقای میثم صدرا برای بازی در نمایش «اَرمائیل» اهدا می نماید.

نویسندگی: هیات داوران ضمن قدردانی از نویسندگان خوب کشورمان که آثارشان در این دوره از جشنواره توسط هنرمندان این خطه به روی صحنه رفته است  و تشکر از آقایان حسین کیانی و امید طاهری، در این بخش دو نمایشنامه ی «اَرمائیل» به نویسندگی علی حمیدیان فر و نمایش «هچل» به نویسندگی محسن رهنما را بدون اولویت به عنوان برگزیده اعلام و تندیس جشنواره ، لوح تقدیر وهدیه نقدی به ارزش 2 میلیون تومان را به هریک اهدا می نماید.

کارگردانی: هیات داوران در این بخش لوح تقدیر و هدیه ی نقدی به ارزش 1 میلیون تومان را به آقای رضا کاظم زاده برای کارگردانی نمایش «همسایه آقا» اهدا می نماید.

هیات داوران جایزه ی اصلی این بخش که شامل تندیس جشنواره، لوح تقدیر و هدیه ی نقدی به ارزش 2 میلیون تومان است را مشترکا به دو نمایش 1- «اَرمائیل» به کارگردانی آقایان میثم صدرا و مهدی سبزاری  و 2- نمایش «هچل» به کارگردانی آقای معین قوی اهدا می نماید.

آثار برگزیده: هیات داوران از میان آثار راه یافته به چهاردهمین دوره از جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی بدون اولویت ، دو اثر نمایشی «هچل» و «اَرمائیل» را برای بررسی به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می نماید.

10 گزارش اختتامیه:

اختتامیه جشنواره با حضور مهمانان و نمایندگان گروه ها روز اول دی ماه 1399 ساعت 14:30 در سالن گلبانگ شهرستان بیرجند برگزار شد. این مراسم به صورت زنده از صفحه اینستاگرام بیرجند تئاتر پخش شد و هم اکنون نیز در همین صفحه قابل دسترسی مجدد است.

حسین زاده دبیر این دوره از جشنواره استانی در پایان اضافه کرد: بر خود لازم می دانم تا از همه گروه های نمایشی حاضر در جشنواره که در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا، خطر را به جان خریدند و چراغ تئاتر استان را روشن نگه داشتند، تشکر ویژه ای داشته باشم. همچنین از همراهی و همدلی جناب آقای نبی زاده مدیر کل محترم، جناب آقای زمزم معاونت محترم امور هنری و سینمایی، جناب آقای درانی مسئول بزرگوار حراست اداره کل، جناب آقای براتی رئیس بزرگوار ادراه امور هنری استان و جناب آقای محمدیان کارشناس محترم تئاتر اداره کل سپاس گزاری کنم.

حضور استاد علی شریفی و استاد حسین ابراهیمی در شورای سیاست گزاری که آرا و تجربیات ایشان همواره راه گشای کار بود، افتخاری برای بنده و دبیرخانه جشنواره بود و ممنون ایشان هستم.

بی شک حضور شرکت مهربان فیلم و دوست گرامی آقای محمد مهربان کیفیت جشنواره را تضمین نمود و همراهی گروه پر تلاش ایشان باعث دلگرمی ما بود.

همچنین برگزاری این جشنواره بدون همراهی و پشتیبانی دوستانم جناب آقای مهدی رحیمی، آقای صابر رنجبر، آقای شهرام قاسمی، آقای امید شرکت، آقای سید فرید فرساد، آقای امیر مددی پور، آقای بهمن بارانی، آقای سید محمد حسین خراشادی زاده، آقای مهدی مسروری، آقای سعید امیرآبادی زاده، آقای امیر حسین شرکت، آقای دانیال حسین زاده، آقای سامان ضابطی و سرکار خانم مونا کیانی نژاد و سرکار خانم فهیمه هرمزی انجام پذیر نبود و همواره منت دار این دوستانم هستم.




نظرات کاربران