در حال بارگذاری ...
بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر استان

افزایش 400 درصدی تماشاگران تئاتر در خراسان جنوبی، نتیجه تعامل با رسانه‌ها است

علی شریفی رئیس انجمن نمایش خراسان جنوبی گفت: از حدود دو سال پیش بعد از تولید خبرنامه، فروش آنلاین بلیط‌ها و پوشش خبرهای آثار نمایشی در رسانه‌ها مخاطب تئاتر در استان ما ۴۰۰درصد افزایش یافت و قطعا رسانه‌ها سهم زیادی در این رشد داشتند.

به گزارش تئاتر خراسان جنوبی، علی شریفی هنرمند پیشکسوت تئاتر و رئیس انجمن نمایش استان خراسان جنوبی با بیان این‌که گستره تئاتر در هر استانی متفاوت است؛ درباره نقش و جایگاه رسانه در توسعه تئاتر به ایران تئاتر گفت: مهم‌ترین مسئله این است که گستره تئاتر در هر استانی متفاوت است و میزان خبری که به وجود می‌آید و می‌تواند تولید شود به مسائل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال در استان خراسان رضوی هم تعداد شهرها بیشتر است و هم تئاترهای بیشتری در آنجا اجرا می‌شود و طبیعتا خبرهای آن‌ها نیز بیشتر است. اما استانی مانند خراسان جنوبی که تئاتر کمتری در آن اجرا می‌شود، حتی اگر دوستان هم بخواهند تولید خبر کنند، دست‌شان بسته است.
شریفی در این‌باره ادامه داد: دلیل دیگر این است که خبرهایی که از شهرستان‌ها آماده می‌کنند و می‌فرستند، ویژگی انتشار خبر را ندارد و دوستان تا فرمت خبر را درست کنند، زمان می‌برد و گاهی از زمان انتشار خبر می‌گذرد.
رئیس انجمن نمایش استان خراسان جنوبی درباره نقشی که رسانه‌ها در سال‌های اخیر در این استان ایفا کردند، گفت: چیزی که ما تجربه کردیم این است؛‌ ما قبل از دو سال گذشته، مخاطبی برای تئاتر به آن شکل نداشتیم، اما بعد از تولید خبرنامه و فروش آنلاین بلیط و پوشش خبرهای آثار نمایشی در خبرگزاری‌ها، 24 هزار تماشاگر به تئاتر ما اضافه شد. در واقع 400درصد افزایش مخاطب داشتیم که قطعا رسانه‌ها سهم زیاد و بسزایی در این رشد و جریان داشتند.
او در ادامه درباره علت پوشش خبری گسترده‌تر و بیشتر جشنواره‌ها در مقایسه با اجراهای عمومی نیز توضیح داد: در جشنواره یک انبوه خبری وجود دارد؛ اجراها، کارگاه‌ها و اتفاقات زیادی در آن می‌افتد. به طور مثال دوستان در جشنواره‌ای که مخصوص معلولین شرق کشور بود، لحظه به لحظه گزارش‌های صوتی و تصویری تهیه می‌کردند و هر شش استانی که حضور داشتند، به شدت از این پوشش خبری راضی بودند. دوستان برای رویدادهایی هم که در استان اتفاق می‌افتد این تلاش را می‌کنند، اما به دلیل محدودیت خبر نتیجه کمتری دارد.
شریفی با اشاره به تعامل خوب معاون هنری اداره ارشاد خراسان جنوبی با تئاتری‌ها و اهالی رسانه، عنوان کرد: من معتقدم اگر مدیران و مسئولان تئاتری استانی و کشوری رسانه‌ها را دنبال کنند، متوجه خیلی از معضلات حوزه تئاتر می‌شوند. همچنین باید ارتباط‌شان را با تئاتری‌ها افزایش دهند؛ اما متاسفانه در استان‌ها کمتر مدیران وارد این فضاها می‌شوند.

این هنرمند تئاتر در ادامه درباره استفاده از پورتال اختصاصی استان‌ها که مدتی است در اختیار انجمن‌ها قرار گرفته و همچنین بهره‌گیری از فضای مجازی در راستای جذب و ارتباط با مخاطب تئاتر در استان خراسان جنوبی، گفت: من از ایران تئاتر بسیار تشکر می‌کنم زیرا این درگاه راه ارتباطی بسیار خوبی است تا استان‌ها بتوانند صدای خود را به افراد در سراسر کشور برسانند. البته من فکر می‌کنم اگر بشود از طریق درگاه ایران تئاتر با رسانه‌های دیگر نیز ارتباط داشت، اتفاقات خیلی بهتری برای تئاتر استان خواهد افتاد. علاوه بر این به تازگی در استان ما چند پایگاه تحلیل خبری راه‌اندازی شده که با رسانه‌های دیگر در ارتباط هستند و کار خبررسانی را انجام می‌دهند. ضمن اینکه در استان ما هر گروه ثبت شده یک کانال برای خودش در تلگرام دارد و این کانال‌ها نیز همگی با انجمن در ارتباط هستند. مدتی هم هست که کانالی به نام «من تئاتر می‌بینم» ایجاد کردیم که خوشبختانه افراد زیادی در آن عضو هستند و از این طریق بسیاری از مردم در جریان اجراها قرار می‌گیرند و اخبار مربوط به تئاترها را دنبال می‌کنند و حتی می‌توانند نظرات خود را نیز مطرح کنند.

شریفی اضافه کرد: هر 6 ماه نیز تمام اتفاقات نمایشی در استان را به صورت کتابچه منتشر و در اختیار مدیران استان‌ها و مرکز قرار می‌دهیم.

او همچنین با اشاره به تلاش گروه‌های تئاتری برای جذب بخش خصوصی به تئاتر، عنوان کرد: گروه‌ها خودشان برای جذب اسپانسر و تبلیغات تلاش می‌کنند و به نسبت قبل در شهر ما این مسئله بسیار جا افتاده که افراد یا شرکت‌هایی می‌آیند و اسپانسر گروه‌های نمایشی می‌شوند. از طرف دیگر هم گیشه نمایش‌هایی که اجرا می‌شود نیز در اختیار گروه و بخش خصوصی قرار دارد.

رئیس انجمن نمایش استان خراسان جنوبی در پایان با اشاره به کمبود خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که در زمنیه تئاتر تخصص و دغدغه داشته باشند، گفت: متاسفانه در استان ما تعداد کمی خبرنگار وجود دارد که به صورت اختصاصی و روزانه به تئاتر بپردازد. در استان ما بیشتر روزنامه و مجله که به صورت روزانه چاپ شوند ویژه‌نامه چاپ می‌شود و بطور کلی بعضی اوقات در مجلات و روزنامه‌های محلی نقدی هم نوشته می‌شود. البته اگر جشنواره‌ای باشد کمی بیشتر به آن می‌پردازند.

شریفی با تاکید بر اهمیت تعامل رسانه‌ها با تئاتر اظهار کرد: اگر خبرنگارانی باشند که به صورت روزانه اخبار تئاتر را پوشش بدهند، به مرور خواندن و اطلاعات تئاتر برای خوانندگانشان تبدیل به دغدغه می‌شود و کم کم مردم با فضای کاری ما آشنا شده و خود آن رسانه نیز می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند. ولی چند وقت پیش چندین بار با روزنامه‌ها و مجلاتی که در استان هستند صحبت کردیم، اما متاسفانه نتیجه‌ای که باید را نگرفتیم و آن‌ها برای مطالب مربوط به تئاتر خیلی وقت و انرژی صرف نمی‌کنند.




نظرات کاربران