در حال بارگذاری ...
با حضور 5 استان شرقی ایران

چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولین کویر در بیرجند برگزار می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: چهارمین جشنواره تئاترمعلولین کویر با حضور استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوجستان، آذرماه در بیرجند برگزار می شود .

به گزارش تئاتر خراسان جنوبی، طی مراسمی که چهارشنبه 16 خرداد ماه در محل سالن کنفرانس اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی برگزار شذ، از پوستر چهارمین جشنواره تئاتر معلولین رونمایی شد.

در این مراسم مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی، مسئولین و مدیرکل اداره های بهزیستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونت شهرداری و جمعی از هنرمندان نمایشی بیرجند حضور داشتند داشتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در شروع این مراسم گفت: چهارمین جشنواره تئاترمعلولین کویر با حضور استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، یزد، کرمان و سیستان و بلوجستان برگزار می‌شود. علی عرب‌نژاد صبح چهارشنبه 16 خرداد ماه  در جلسه رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره تئاتر معلولین کویر با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای تأتر معلولین با حضور استان‌های شرق کشور، گفت: نمایش توانمندی معلولین، ایجاد اعتماد به نفس و حرکت به سمت توانمندسازی، بازتوانی و تغییر در فرهنگ عمومی در راستای توانمندی این افراد از جمله اهداف این جشنواره است.

وی با تاکید بر همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای برگزاری این جشنواره، افزود: تقسیم‌بندی برای برگزاری این جشنواره انجام شده و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها فعالیت خوبی را در استان انجام دهیم و خدمات خوبی به افراد شرکت‌کننده ارائه شود تا هرکدام از افراد شرکت‌کننده سفیر فرهنگی برای استان ما باشند.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی افزود: بهزیستی به عنوان مسئول برگزاری این جشنواره است و همه دستگاه‌ها باید احساس مسئولیت کنند تا بتوانیم کار خوب در حد توان و آبروی استان برگزار شود.
عصمت محمودی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی، با تاکید بر مناسب‌سازی شهر، گفت: پیش از اینکه مناسب‌سازی در ظاهر فرد ایجاد شود باید مناسب‌سازی در نگرش، بینش و فکر افراد آغاز شود.
وی ادامه داد: بسیاری از مواقع در تجمعات عمومی و نشست‌ها به شهروندانی که از نظر جسمی سالم هستند توجهی برای رعایت حقوق‌شان نمی‌شود و شهر و کشور ما برای فعالیت‌ اقشار سالم نیز مناسب نیست.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی افزود: سالمندی به عنوان حقیقت زندگی در انتظار ما است و حتی برای سال‌های آینده خود این پیش‌بینی را نداریم تا معابر شهری را مناسب‌سازی کنیم.
محمودی ادامه داد: مناسب‌سازی معابر سطح شهر یکی از شاخص‌های توسعه است و توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که به شاخص‌ها و علایمی که در سطح شهر برای عبور و مرور معلولین گذاشته شده توجه شود.
وی افزود: باید با بیان شیواتر و رساتر مسائل و مشکلات بیان شود و مناسب‌سازی برای تسهیل زندگی از حالت بخشنامه و دستورالعمل خارج شود و در راستای زندگی هر چه بهتر این افراد به کار گرفته شود.

همچنبن  دکتر جمیله رضا زاده دبیر چهارمین جشنواره تئاتر معلولین کویر و معاونت امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی در مورد چگونگی جشنواره ی تئاتر معلولین و میزبانی بیرجند گفت: یکی از جنبه های هنر درمانی، اجرای نمایش و تئاتر است که نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس  دارد و بهبود حرکتی و گفتاری را نیز در پی دارد و همچنین رفتارهای سازگارانه را تقویت می کند و باعث بهبود حضور افراد معلول در اجتماع شده و زندگی اجتماعی را به آنها می آموزد و راهکارهای مقابله با ناملایمات و صبر تا حصول نتیجه را به آنها آموزش می دهد.

وی افزایش اعتماد به نفس  و ارتقاء سطح توانمندی معلولین این استان، فرهنگ سازی و آشنایی با تئاتر و هنر برای استان، فرهنگ سازی در خصوص شناخت توانمندی­های معلولین در سطح استان، آشنایی با قابلیت­های گردشگری و فرهنگ و آداب و رسوم استان با حضور معلولین و مدعوین و هنر مندان سایر استان­ها  و اشتغال زایی تعدادی از معلولین و مدعوین و هنر مندان جوان استان را  از عللی دانست که تلاش برای میزبانی این جشنواره را توجیه می کند

وی در مورد تعداد استان های شرکت کننده گفت: جشنواره با نام منطقه کویر و با حضور استانهای خراسان جنوبی ،خراسان رضوی،  یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان در 4 بخش صحنه ای، عروسکی (کودک و نوجوان)، خیابانی و نمایشنامه نویسی برگزار می شود .

رضا زاده افزود: با بازدید از تمام سالن­های نمایش استان  نقاط ضعف مناسب سازی آنها احصاء شد و تمهیداتی اتخاذ گردید تا ان­شاالله تا زمان شروع جشنواره تمام سالن­ها برای حضور تسهیل شده­ی معلولین و سالمندان عزیز مناسب سازی شده باشد . و همچنین برای ایاب و ذهاب معلولین وسایل حمل و نقل مناسب سازی شده پیش بینی شده است . و همچنین امید است با برنامه های جانبی مانند برگزاری جشن هایی شاد با بهره گیری از توان هنر مندان استان،  بتوان او قات به یاد ماندی برای معلولین عزیز فراهم نمود .

دبیر چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای کویر همچنین به برگزاری جلسات آموزشی اشاره کرد و گفت:  با برگزاری جلسات آموزشی و  کارگاه­های متعدد  پیرامون بازیگری، کارگردانی ، عروسک گردانی (عروسک سازی)،  نمایشنامه نویسی،  نمایش درمانی .... در جوار جشنواره به غنای علمی جشنواره افزوده خواهد شد .

وی در پایان ضمن آرزوی صحت و توانمندی برای معلولین عزیز و حضور هر چه بیشتر آنها  در اجتماع و سطوح بالاتر جشنواره ، سپاس بی دریغ  خود را از  مسئولین محترم توانبخشی کشور اعلام می داشت که با حسن ظن خود این استان را مورد عنایت قرار داده تا زمینه خدمت رسانی به قشر معلول، بیشتر فراهم گردد و نیز از مدیر کل محترم استان و سایر همکاران محترم استانی برای همکاری در برگزاری هر چه بهتر جشنواره تشکر کرد .

همچنین میثم صدرا مدیر اجرایی چهارمین جشنواره منطقه ای کویر در گفتگو با تئاتر خراسان جنوبی گفت: طبق فراخوان های ارسالی به استان های شرکت کننده، مهلت ارسال متن برای مرحله بازخوانی تا پایان خرداد ماه می باشد. صدرا افزود: بازبینی آثار به صورت حضوری خواهد بود و پس از اعلام نتایج بازبینی توسط دبیرخانه، نمایش های پذیرفته شده می بایستی حداقل ۷ اجرای عمومی داشته باشند و اسناد معتبر در این زمینه را به دبیر خانه جشنواره ارسال نمایند.

وی ادامه داد: در بخش خیابانی نیز گروههای نمایشی ، نمایش های خود را در فضای باز (میادین ، خیابانها ، پارکها و….) و با تاکید بر مضامین بر گرفته از مسائل و مشکلات فردی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی معلولین و مضامینی بر گرفته از مراسم ، سنن و آداب و رسوم بومی و منطقه ای، به شکل رقابتی اجرا خواهند کرد.

صدرا گفت: در بخش کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی نیز به صورت رقابتی و در گرایشهای مختلف نمایشنامه نویسی ، کارگردانی ، بازیگری ، عروسک گردانی ، طراحی صحنه ، لباس و ساخت عروسک مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت . لازم به ذکر است علاوه بر محورهای کلی جشنواره موارد ذیل نیز در حوزه کودک و نوجوان مورد توجه خواهد بود .

وی ادامه داد: در بخش نمایشنامه نویسی نیز به منظور دستیابی به مجموعه ای از آثار نمایشی کیفی و استاندارد با بن مایه معلولیت ومسائل مرتبط با آن و خلاء موجود در زمینه متون نمایشی مرتبط ، این بخش طراحی گردیده است و تعداد 10 نمایشنامه بدون در نظر گرفتن اولویت به عنوان برگزیدگان اعلام شده و در صورت تایید هیات داوران پس از طی مراحل لازم از سوی معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به چاپ خواهد رسید.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تماس ۰۵۶۳۲۲۱۲۶۴۰ و  فاکس : ۰۵۶۳۲۲۲۸۱۰ و همچنین ایمیل birjand.festival4@ gmail com در تماس باشند.




نظرات کاربران