در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با مجتبی والی نژاد کارگردان نمایش‌های خیابانی «سربند آخر»:

به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا دو سال است که از اجرا در کربلا محروم شدیم

مجتبی والی نژاد از آن دست کارگردان‌هایی است که سالیان سال است که سعی می‌کند چراغ هنر آیینی و هنر دینی در استان خراسان جنوبی روشن و پرفروغ‌تر از سال‌های قبل باشد. از این رو در کارنامه‌ی هنری او بیشتر رنگ و عطر شهادت و دلاوری و پاسداشت خون شهیدان به‌ویژه اجرای تعزیه و نمایش‌های دینی خصوصاً در حوزه‌ی عاشورا به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان جنوبی؛ مجتبی والی نژاد از آن دست کارگردان‌هایی است که سالیان سال است که سعی می‌کند چراغ هنر آیینی و هنر دینی در استان خراسان جنوبی روشن و پرفروغ‌تر از سال‌های قبل باشد. همین شد که در کارنامه‌ی هنری او بیشتر رنگ و عطر شهادت و دلاوری و پاسداشت خون شهیدان به‌ویژه اجرای تعزیه و نمایش‌های دینی خصوصاً در حوزه‌ی عاشورا به چشم می‌خورد. همین شد تا باگذشت 3 سال از اجراهای دو نمایش «حبیب» و «سربند» در راهپیمایی اربعین 1398 در شهر کاظمین گفت‌وگویی با او ترتیب دهیم تا حال و هوای اجرای نمایش «سربند آخر» در دهه‌ی اول محرم در شهرستان بیرجند را از او جویا شویم.

با سلام به حسین (ع) ویارانش و تمامی کسانی که عزای حسین (ع) را عزای آزادگی و مقاومت در برابر ظلم می‌دانند. مجتبی والی نژاد هستم. از سال 1389 به‌صورت حرفه‌ای تئاتر را دنبال می‌کنم. سال 1398 برای راهپیمایی بزرگ اربعین در کربلا دو نمایش «حبیب» و «سربند آخر» را به‌عنوان کارگردان اجرا کردم. نمایش «سربند آخر» با 4 اجرا در شهر مقدس کاظمین در ایام اربعین حسینی با موضوع پیاده‌روی اربعین با بازی خودم و سید مرتضی دهشیبی و نمایش «حبیب» با 3 اجرا در شهر مقدس کاظمین با موضوع پیاده‌روی اربعین و کارگردانی بنده به اجرا رسید. این نمایش‌ها در غالب کاروان هنرمندان اعزامی حوزه هنری خراسان جنوبی به کاظمین و با حمایت موکب فرهنگی هنری آل یاسین توسط گروه هنری عصر هنر، 21 و 22 مهر 1398 در خیابان صاحب‌الزمان روبروی حرمین کاظمین با حضور جمع کثیری از عزاداران اهل‌بیت اجرا شد.

متأسفانه به دلیل وجود کرونا در این دو سال اخیر نتوانستیم در شهر مقدس کربلا نمایش آماده‌شده‌ی این گروه را اجرا کنیم و خوشبختانه با کمک حوزه هنری استان توانستیم موکب هنری را در محیط باز پارک توحید شهرستان بیرجند به راه انداخته و نمایش محیطی «سربند آخر» را اجرا نماییم.

نمایش سربند آخر به کارگردانی بنده و با بازی سید مرتضی دهشیبی، سید محمد حسین خراشادی زاده، محمدرضا مرصعی و مجتبی والی نژاد در موکب هنر برپاشده در شهرستان بیرجند اجرا شد. این نمایش خیابانی از بین 72 تن از یاران امام حسین در صحرای کربلا به شخصیت والای «حر ابن ریاحی» پرداخته است و همانند سال قبل که این نمایش در موکب هنر اجرا شد، با توفیق الهی توانستیم برای دومین سال متوالی در این موکب اجرا داشته باشیم. خدا را شکر می‌کنم و خوشحالم با همراهی هنرمندان عاشورایی و همت حوزه هنری استان توانستیم این اجرا را به سرانجام رسانده و با کمک امام حسین (ع) به این گروه توفیق این اجراها را برای ادای دینی هرچند کوچک به آستان این امام عزیز و شهدای کربلا داشتیم. با آرزوی سلامتی برای تمام هم‌وطنانم و نابودی هرچه زودتر این بیماری، امیدوارم توفیق این را داشته باشیم تا در صورت از بین رفتن این بیماری این نمایش را در کربلا به اجرا برسانیم. هرچند چندین ایده و طرح نمایش برای اجرا در کربلا در نظر داریم که در حال آماده‌سازی است.

خدا را شاکریم که امسال مردم عزادار پرشورتر و با اشتیاق بیشتری در موکب هنر حاضر شدند و از این نمایش استقبال ویژه‌ای نمودند. نمایش سربند آخر علاوه بر دو اجرایی که در موکب هنر داشت، با توجه به درخواست مردم و هنردوستان، در محیط باز دو مسجد در شهرستان بیرجند نیز اجرا شد.

در پایان با تشکر از سید مرتضی دهشیبی و محمدرضا مرصعی، از مسئولین حوزه‌ی نمایش در استان می‌خواهم تا در رابطه با نمایش‌های حوزه‌ی دینی همراهی بیشتری با هنرمندان این حوزه داشته و بتوانیم با همراهی این عزیزان علاوه بر ایجاد انگیزه برای هنرمندان، باعث بالندگی هنر حوزه‌ی دینی شده و هنرمندان با اشتیاق بتوانند وارد این حوزه شوند و دغدغه‌ی این هنرمندان چیزی جز کیفیت اجرا برای هنردوستان حوزه تئاتر دینی نباشد.




مطالب مرتبط

آخرین اجرای صحنه‌ای از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «فخرالزمان» در تماشاخانه آفتاب روی صحنه رفت
آخرین اجرای صحنه‌ای از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش «فخرالزمان» در تماشاخانه آفتاب روی صحنه رفت

در آخرین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر استانی، نمایش «فخرالزمان» آخرین نمایش صحنه‌ای حاضر در این دوره از جشنواره به نویسندگی ابراهیم عادل نیا و کارگردانی مهدی مسروری از شهرستان بیرجند به‌عنوان هشتمین اجرای نمایش صحنه‌ای حاضر در جشنواره به روی صحنه رفت.

|

پایان اجرا‌های عموم نمایش «مانیا» در شهرستان بیرجند

پایان اجرا‌های عموم نمایش «مانیا» در شهرستان بیرجند

نمایش صحنه‌ای «مانیا» با محوریت جوانی جمعیت و فضای مجازی، کاری مشترک از گروه نمایشی اتللو و گروه نمایشی تاجمیر شهرستان بیرجند در 30 بهمن ماه 1402 پس از 10 شب اجرای عموم در آمفی تئاتر گلبانگ شهرستان بیرجند به پایان کار خود رسید

|

در گفت‌و‌گو با امیر حسین شرکت کارگردان نمایش «مانیا»

ناشناخته‌ای به نام سلبریتی و دغدغه‌هایی که بیشتر شبیه شوخی است
در گفت‌و‌گو با امیر حسین شرکت کارگردان نمایش «مانیا»

ناشناخته‌ای به نام سلبریتی و دغدغه‌هایی که بیشتر شبیه شوخی است

نمایش صحنه‌ای «مانیا» به نویسندگی سید محمد حسین خراشادی زاده و کارگردانی امیر حسین شرکت که با محوریت جوانی جمعیت و فضای مجازی نگارش و آماده شده بود، از ٢١ بهمن ماه اجرا‌های خود را آغاز کرده و تا ٣٠ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر گلبانگ شهرستان بیرجند به روی صحنه خواهد رفت.

|

در راستای گسترش همدلی و مهربانی و با شعار یک شب- یک تئاتر- یک مدرسه

نمایش «قصه خوب خدا» در شهرستان سرایان اجرا شد
در راستای گسترش همدلی و مهربانی و با شعار یک شب- یک تئاتر- یک مدرسه

نمایش «قصه خوب خدا» در شهرستان سرایان اجرا شد

نمایش «قصه خوب خدا» کاری از گروه نمایش یاقوت شهرستان سرایان، به نویسندگی حمید رضا نعیمی و کارگردانی مجتبی جمعه گی اجراهای خود را از 30 دی ماه آغاز کرده است و این اجراها تا 30 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

|

گفت و گو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» امیدواریم نماینده شایسته ای برای خراسان جنوبی باشیم
گفت و گو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه (صحنه‌ای) جشنواره تئاتر فجر

مهدی مسروری: «فخرالزمان» امیدواریم نماینده شایسته ای برای خراسان جنوبی باشیم

مهدی مسروری کارگردان نمایش «فخرالزمان» به نویسندگی ابراهیم عادل نیا حاضر در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید نمایش «فخرالزمان» نماینده تئاتر خراسان جنوبی در جشنواره فجر است.

|

میثم صدرا:

قفل حضور خراسان جنوبی در جشنواره فجر با «فخر الزمان» شکست
میثم صدرا:

قفل حضور خراسان جنوبی در جشنواره فجر با «فخر الزمان» شکست

میثم صدرا، مدیرعامل مؤسسه انجمن هنر‌های نمایشی خراسان جنوبی گفت: «با موفقیت نمایش «فخرالزمان» در جشنواره منطقه‌ای خاوران، طلسم حضور خراسان جنوبی در جشنواره تئاتر فجر با همت هنرمندان جوان تئاتر بیرجند شکسته شد.»

|

نظرات کاربران