در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «مترسک»:

جای جشنواره تئاتر عروسکی در شهرستان‌ها خالی‌ است

حسین عباس‌زاده کارگردان نمایش «مترسک» که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک شرکت کرده است، در مورد حضورش در این جشنواره  گفت: این نمایش با نگاهی به آیین‌های خراسانی جنوبی تولید شده و سعی دارد تا پیوندی بین آیین‌های خراسان جنوبی، مخصوصا آیین «گندم درو»، «تمنای باران» و «کوزه شکنی» (مژده دادن آمدن بهار) را بازگو کند.

به گزارش تئاتر راسان جنوبی؛ حسین عباس‌زاده کارگردان نمایش «مترسک» که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک شرکت کرده است، در مورد حضورش در این جشنواره  گفت: این نمایش با نگاهی به آیین‌های خراسانی جنوبی تولید شده و سعی دارد تا پیوندی بین آیین‌های خراسان جنوبی، مخصوصا آیین «گندم درو»، «تمنای باران» و «کوزه شکنی» (مژده دادن آمدن بهار) را بازگو کند.

او با اشاره به اینکه ایده این داستان از قصه ناشناخته‌ای برآمده که آن را قبلا شنیده و با آیین‌های خراسان جنوبی قرابت دارد، افزود: در این نمایش از سازهای بومی‌ همچون دوتار، زنبورک، سرنا و دهل به صورت زنده استفاده می‌شود.

عباس‌زاده درباره جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک هم گفت: این جشنواره نظم خوبی دارد و مردم هم خوشبختانه  استقبال خوبی می‌کنند. اما جای این گونه جشنواره‌ها در شهرستان‌ها و مرکز استان‌ها  خالی است در حالی که خیلی‌ها مشتاق دیدن این نمایش‌ها در سراسر ایران هستند، در حالیکه این جشنواره هر دوره فقط در پایتخت برگزار می‌شود.

او تاکید کرد: نمایش عروسکی آن قدر قابلیت دارد که هر6 ماه یک بار می‌تواند برگزار شود اما دوسالانه است و ما هیچ وقت، کم بودن اعتبار و بودجه را دلیل موجهی برای دوسالانه بودن این جشنواره نمی‌دانیم.

عباس‌زاده با اشاره بر این که جشنواره‌های کوچک استانی می‌توانند راهی را برای ورود گروه‌های تئاتری به جشنواره‌های بین‌المللی باز کند، گفت: در اوایل دهه هشتاد جشنواره عروسکی خراسان برگزار می‌شد و نتیجه‌اش این بود که برگزیدگانش با جشنواره «یونیما» آشنا شده و در آن شرکت کردند.

 




نظرات کاربران